16 december 2010

Spaghetti Carbonara

Ingredienten:
  • 25 gram boter
  • 100 gram pancetta of spek, in blokjes
  • 350 gram spaghetti
  • 2 eieren, losgeklopt
  • 40 gram Parmenzaanse kaas
  • 40 gram Pecorino
  • 1 teentje knoflook

Bereiden:

Smelt de boter, doe er de pancetta en de knoflook bij en bak tot de knoflook bruin wordt: gooi hem weg (de knoflook).

Kook de spaghetti in een grote pan met zout beetgaar, laat ze uitlekken en doe bij de pancetta.

Haal de pan van het vuur en roer de eieren, de helft van de Parmenzaan en de helft van de Pecorino door de spaghetti. Roer goed, de eieren moeten zich hechten aan de pasta. Roer er de rest van de kaas door en dien het gerecht op.

Bron:
De Zilveren Lepel Pasta

Ik heb bovenstaand recept als uitgangspunt gebruikt. Omdat ik vandaag alleen at heb ik de hoeveelheden op gevoel aangepast. Ik heb geen boter gebruikt om de spek te bakken, want spek is van zichzelf al vet genoeg. De knoflook heb ik er niet direct bij gedaan, pas toen de spek al een beetje uitgebakken was. Ik het er ook niet weer uitgehaald zoals in het recept staat aangegeven (maar dus ook niet helemaal bruin laten worden). Verder heb ik alleen Parmenzaanse kaas gebruikt en geen Pecorino.

Tips:
  • Als de saus te droog geworden is door het stollen van het ei, kun je een beetje kookwater van de pasta of een scheutje olijfolie toevoegen.
  • Serveer de pasta op warme borden, want het koelt erg snel af.
  • Laat de pan niet op het vuur staan als je het ei er door roert, anders wordt het roerei..
  • Lekker met een frisse salade of tomaten besprenkelt met balsamico azijn

1 opmerking:

  1. Mmm carbonara, smaakt altijd! Zelf maak ik graag een variatie met tomaten in de saus. Zo heb je meteen wat groentjes en het maakt je saus ook wat sappiger. Het recept vind je hier: http://saskookt.blogspot.com/2010/02/carbonara.html

    BeantwoordenVerwijderen